Onze leden aan het woord;

Ruud

We laten deze keer weer een man aan het woord, Ruud. Hij is 41 jaar jong en woont met zijn gezin in Odiliapeel. Zijn dochter heeft het crossfit virus ook te pakken en traint ook bij ons; bij de “Hillfit Teens”.

Een vriend van hem zei drie jaar geleden tegen Ruud, je zou eens een keer een proefles crossfit moeten doen, dat is echt iets voor jou. Hier was niks van gelogen, via via kwam hij bij onze box uit en na de proefles was hij meteen verkocht. Hij begon met twee keer in de week  trainen en traint nu inmiddels drie keer in de week.

Binnen een paar weken wil hij naar vier keer in de week trainen. Daarnaast sport hij ook nog twee keer in de week thuis. We vroegen hem of hij verschil merkt in de hoeveelheid trainingen die hij per week doet. “Jazeker!” zegt hij. “Ik merk dat ik nu de oefeningen sneller onder de knie krijg en dat het opbouwen in gewicht ook sneller gaat. Dit maakt het ook leuker!”

Op de vraag; “Wat heeft crossfit jouw gebracht?” antwoord hij: “Het klinkt misschien een beetje zoetsappig…”  (maar daar zijn wij het niet mee eens hoor!). Hij vervolgt: “Maar het heeft me alles gebracht waar ik naar opzoek was. Het is het enige moment in de week dat mijn hoofd gewoon echt even leeg is, even niet bezig zijn met werk en klanten. Alleen maar bezig met progressie, je oefeningen en je score.” “Ohja,” zegt hij er lachend achteraan; “Het goddelijke lichaam dat je ervan krijgt is natuurlijk ook mooi meegenomen” 😉

“Ook de sfeer, het groepsgevoel en de community is top. Iedereen helpt en motiveert elkaar. Het is mooi om daar onderdeel van te zijn.”

Hij heeft geen oefening waar hij niks aan vindt. “Het is makkelijk om te zeggen dat dingen niks aan zijn maar vaak zijn dit de dingen waar je niet goed in bent. Dus hoe meer je die oefent, hoe leuker ook die weer worden. De mooiste oefening is de handstand push up en alles aan het rek (pull-ups, tows2bar, muscle-up). Dit wordt dus steeds leuker als je er beter in wordt.”

Hij wil zijn techniek met de barbell oefeningen verder verbeteren. Met name de ‘clean en snatch’ en hij ziet dit als mooie uitdaging om dit te gaan verbeteren.

Ook is het altijd leuk om even te horen welke blunder altijd is bijgebleven. Hij heeft heel veel Hillfit-blunders gehad, lacht hij. “De domste” (zijn eigen woorden) was tijdens een ‘skills’-les. Dit is een les waarin alle aandacht ligt op techniek verbeteren. Hij maakte zijn eerste ring muscle up. Dit is een oefening waarbij je best hoog vanaf de grond hangt en jezelf nog hoger naar boven drukt. Uit blijdschap liet hij de ringen los terwijl hij nog hoger boven de grond hing. Daardoor klapte zijn enkel dubbel en is zijn enkel een week hartstikke dik geweest. Maar hey… de ring muscle up lukte wel!

Zijn crossfit ambitie is om over twintig jaar nog steeds met zijn dochter te trainen en om elke oefening te kunnen, dit hoeft niet met veel gewicht maar hij wil graag wel alles onder de knie krijgen. Het belangrijkste doel is om uiteindelijk de masters een keer te halen. Je moet hiervoor aan kwalificatierondes meedoen om in aanmerking te komen voor deelname. Deze kwalificatierondes doe je gewoon in je eigen box en als je dan mee mag doen is de wedstrijd ergens in Nederland met crossfitters uit meerdere landen. Heel mooi doel als je het ons vraagt en wij hebben er alle vertrouwen in!

Wij vroegen Ruud, wat zou je adviseren aan iemand die ook zou willen starten. “Sowieso starten en geduld hebben, resultaat komt vanzelf. Maar niet in één dag. Geef jezelf de tijd en ruimte om te groeien.”

Terug naar overzicht